Usuwanie azbestu w gminie Milicz. Do końca stycznia można złożyć wniosek
Azbest cieszył się wyjątkową popularnością w latach 60. i 70. Było to spowodowane niską ceną, trwałością, a także odpornością na wysoką i niską temperaturę oraz ogień i korozję. Tworzywo było szeroko wykorzystywane szczególnie w budownictwie jednorodzinnym.
W Europie Zachodniej o wiele wcześniej zaprzestano produkcji azbestu. Natomiast w Polsce dopiero w 1998 r. zauważono szkodliwość tego produktu. Wydano rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie sposobów bezpiecznego użytkowania oraz warunków usuwania wyrobów zawierających azbest i równocześnie zakończono produkcję falistych płyt azbestowych. W 1999 r. wprowadzono zakaz obrotu tymi płytami.
Jak się okazało każda stara włóknowo-cementowa płyta zawierała do 13% rakotwórczego azbestu. Co więcej, deszcze wymywają z nich spoiwo cementowe, a to ma bezpośredni wpływ na stan środowiska.
Tym samym niezmiernie istotne jest pozbycie się niekorzystnego dla życia człowieka oraz środowiska azbestu.
Usuwanie azbestu w gminie Milicz
Burmistrz gminy Milicz Piotr Lech zapowiedział, że gmina będzie ubiegała się o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki na realizację zadań obejmujących demontaż, zbieranie, transport oraz unieszkodliwienie odpadów zabierających azbest:
Wszyscy mieszkańcy zainteresowani usunięciem azbestu powinni:
- złożyć kompletny wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami w Urzędzie Miejskim w Miliczu
- określić we wnioski ilość azbestu (m2) przeznaczonego do utylizacji
- zaplanować realizację zadania wiosną/latem 2022 roku
Wzory wniosku wraz z załącznikami dostępne są na stronie bip.milicz.pl w zakładce Ochrona środowiska – dotacje środowiskowe. Po więcej informacji należy dzwonić pod nr (71) 38 04 357, lub udać się osobiście do Urzędu Miejskiego w Miliczu – pokój nr 61.
Wnioski należy złożyć do 31 stycznia w Urzędzie Miejskim w Miliczu przy ul. Trzebnickiej 2 (pokój nr 15).